zaterdag 3 februari 2018

Fietsen is soms gevaarlijk

Ik fiets veel.
Ik vind het leuk om te fietsen maar het is niet altijd zonder gevaar.
Mijn mama en ik zijn van plan om in de grote vakantie de Northsea Circle Route verder te doen. Daar zijn we al vier jaar telkens in de grote vakantie mee bezig. Ook hebben we al een groot deel van de Vlaanderen- fietsroute gefietst. We reden al door West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg tot in Lanaken.
Ik vind het leuk om te fietsen in Nederland want daar zijn de fietswegen veel veiliger dan in België. Daar zijn veel aparte fietspaden waar geen auto’s mogen rijden. Ook zijn de fietspaden veel breder. Onze fietspaden zijn meestal dicht bij autowegen en daardoor zijn er ook heel veel gevaren bij het fietsen. Elke woensdagmiddag als ik van het station naar huis fiets, rijdt er een autobus heel erg dicht bij het fietspad. Dan moet ik erg opletten dat ik goed recht op het fietspad blijf rijden. Op het rondpunt heb ik voorrang, maar soms gebeurt het dat er een auto me geen voorrang geeft. Dan moet ik hard remmen.
Ik vind het ook onveilig dat mensen op een electrische fiets me nog sneller voorbij rijden.
Ik vind dat ze meer werk moeten maken voor veiligere fietswegen.

Lukas
klas 6