vrijdag 16 februari 2018

Mabelle

Dit is mijn eerste blog, en ik wil vertellen over de Britse Korthaar. De Britse Korthaar is een raskat. Het ras werd voor het eerst gefokt in Engeland, aan het eind van de 19de eeuw. Mijn Britse Korthaar heet Mabelle, en komt van een fokker in Tsjechië. Na haar geboorte is ze naar Belgie gebracht. Je hebt dit ras in allerlei kleuren: blauw (zo wordt het genoemd, maar eigenlijk zien ze er eerder grijs uit), zwart, wit, crème, chocolate, lilac, cinnamon, fawn, rood, zilver, torti/schildpadden (deze hebben vlekken), blauw-creme, tabby gemarmerd, tabby gestreept, tabby gevlekt, zilvertabby, bi-colour en colorpoint. Dat zijn er een hele boel!
Ik heb een blauwe kat, kijk dit is mijn kat:
Britse Kortharen hebben een rustig karakter en hebben geen groot territorium nodig, ze zijn daardoor makkelijk te houden in een flatgebouw of appartement. Ze zullen niet snel op je schoot komen zitten, maar liggen wel graag in de buurt naast een bank, zetel of stoel.
Mijn poes woonde eerst bij de neef van mijn mama, maar zijn zoon werd allergisch, waardoor ze weg moest. Vervolgens is ze bij ons terecht gekomen. Mabelle is heel lief, maar komt niet vaak bij ons in de zetel liggen. Ze gaat wel bijna elke avond mee en ligt dan op mijn bed te slapen, terwijl ik ook slaap. Ik heb heel veel aan haar en kan mijn gevoelens kwijt. Ze krabt of bijt nooit, en is heel rustig. De beste kat ooit!

Louise
klas 5